Lectiile din Covid despre trainingul online - Partea 1

Dupa primele doua saptamani de la Covid, am scris cateva randuri despre cum simteam atunci facilitarea si ce se aplica online. Acum, dupa 2 luni de lucrat exclusiv online, cam cate 3 programe pe saptamana (eu, fara sa le numar pe cele ale colegilor mei), pe langa oboseala , :)  simt nevoia sa impartasesc si poate sa primesc si eu raspunsuri concrete la intrebarea  “Altii oare cum fac?”.

Atunci cand vorbim despre training, am luat 6 ingrediente ce contribuie cu precadere la succesul unui program de training:

  1. Actiunile pre si post training: Identificarea nevoilor, comunicarea si setarea de asteptari;
  2. Participantii – profilul de grup;
  3. Abilitatile si cunostintele trainerului;
  4. Design-ul de curs: metodele si continutul;
  5. Spatiul;
  6. Ecosistemul: contextul participantului, cultura organizatie, relatia cu managerul direct

Prin training online noi intelegem atat comunicare de tip “download” – iti spunem un concept, o teorie noua, o paradigma noua, dar mai ales vorbim despre experienta de INVATARE prin a face, a gandi/a reflecta, a simti, a impartasi, a participantilor.

Privim traincast-ul ca invatarea prin interactivitate, asadar ce voi prezenta aici face referire la training prin constientizare, schimbari de atitudine sau prin imbunatatirea de abilitati in dinamica de grup si exclude webinariile clasice, cu invitati in care participantii adreseaza intrebari sau comentarii pe chat.


Intrebarile mele sunt:

1. Cum s-a schimbat?  

2. Cum se poate realiza?

Invatarea in online.


Sa le luam pe rand:

1.  Actiunile pre si post training: Identificarea nevoilor, comunicare si setare de asteptari.

Probabil ca una dintre cele mai avantajate parti.

Momentul de silentio.

Gradul de inceritudine si intrebarea “Oare nu deranjam cu subiecte cum ar fi training… acum cand… e Covid19?” a creat un moment de silentio si asteptare din partea departamentelor de training pe de o parte, pe de alta parte, in cateva organizatii a creat un dialog mult mai deschis si sincer cu business-ul. Inca de la inceput s-au trimis chestionare, s-au organizat workshopuri in zona de siguranta emotionala si s-au deschis conversatii despre (lipsa de) control si incredere.

Comunicare pre-training 

Comunicare inainte de curs avut de suferit datorita numarului mare de comunicari – obiectivele cursului si ce vei face acolo au fost puse in umbra de Titlu, multi dintre participanti ne-au spus ca sunt obositi de cate citesc si nici “ la liniuta” nu mai era o comunicare atractiva.

Cele 5 minute despre ce vom face azi si de ce e important ce facem azi in curs sa se pastreze si sa sunt in continuare foarte utile. Acestea trebuie reluate dupa alte 10 minute. 

Nevoile de training 

Care este abilitatea sau ce anume sa facem exact in acest context : parea absurd sa continuam planul de training fara modificari, parea diletant sa facem cursuri pe subiecte despre care nu stim practic, nimic (cum lucram de acasa in Covid, cum gestionam x si y in Covid).

Multi inca consideram ca trainingul se bazeaza pe o autoritate (trainerul) ce impartaseste best practice, tips&tricks si cum se poate face asta… fara un istoric? Acesta a fost o prima gandire limitativa ca a fost nevoie sa o depasim impreuna.

Trainingul este si o punere la comun de resurse, este si un spatiu care contine si care crede eminamente in potentialul oamenilor mai mult decat cel al teoriilor. Ce s-a intamplat, de fapt, este ca nimeni nu a mai presupus si nu a mai stiut. Si am fost cu totii umili si deschisi sa ascultam cu mintea si vointa ce ne spunem. Am fost deschisi sa incercam si mai ales, sa gresim. Si nevoile s-au cristalizat mai clar si mai bine ca niciodata.

2.  Participantii – profilul de grup

In trecut stiam ca grupa avea valori demografice de tipul: gen, departament, nevoi comune specifice, grade de senioritate; disponibilitate de timp a participantilor.

La profilul de grup s-a adaugat acum factorul psihologic: sa ne gandim la starea mentala a participantilor.

  • ii prindem intr-un moment bun sau tocmai s-a anuntat o micsorare de buget? 
  • este momentul in zi propice?
  • putem  facem o grupa speciale pentru cei care au copii acasa si sunt intrerupti; mai scurte, cu pauze, cu activitati in paralel pentru copii?

Harta empatiei ne-a fost mai utila ca niciodata.

Autonomia in invatare si capacitatea de reflectie si auto-disciplina

Acestea ne-au fost aratate ca un bat in ochi acolo unde nu erau. Nu doar unde nu erau la cativa participanti din curs, ci unde nu erau la nivel de organizatie. Asadar, o alta dimensiune interesanta este impartirea participantilor dupa astfel de crieterii:

  • cum invata,
  • cat de de “constienti de sine”,
  • cat de disciplinati in invatarea autonoma sunt,
  • cat de disponibili emotional sa invete acum, sunt.

Nu ma refer la a imparti grupele dupa aceste criterii, ci a tine cont de aceste aspect cand se gandeste un program.

Sa tinem cont ca atentia este o resursa finita si ca in momente de anxietatea e si mai finita. Participantii pot fi invatati sa invete autonom, abilitate pe care nu toti o avem.

3. Abilitatile si cunostintele trainerului

Aici. Aici cred ca a fost cel mai dureros. Eu tinusem sesiuni remote si in trecut. Scurte, lungi, cu o parte dintre participanti in sala si o parte la distanta. Am fost expusa si anterior la astfel de cereri. Dar pentru mine erau simple exceptii. Nu se cerea asa ceva. Cu oricine vorbeam, ziceam cu totii “nu se compara online-ul cu offline-ul”. Acum, comparam.

Concluzia mea personala este ca, nu se compara. Dar asta si pentru ca sunt un trainer care simte sala si se bazeaza foarte mult pe energia sa si a salii pentru a facilita invatarea. Aici, la prima sesiune, parca tineam cursul intr-un labirint cu oglinzi.  Ma priveam pe camera si eram asa fascinata de senzatia aceea cand simti cum ti se formeaza noi legaturi neuronale: te doare capul de la cum se expandeaza! Si inca ma doare la cat de obosita m-am simtit dupa prima sesiune. Dar zic ca nu se compara pentru ca e ca si cum am compara doua iubiri. Sunt pur si simplu… diferite!

Lectille mele legate de facilitare: 

  • Trainerul de facilitare online are nevoie sa se pregateasca mult mai bine : cum invit participantii la dialog, cum dau instructiuni CLARE cu ce ma astept, de ce-ul fiecarui exercitiu, unde doresc sa ajungem, tranzitiile, pozitionarile; UNDE si cum facem. Toata lipsa de tehnica din discurs se vede neiertator in online.
  • Trainerul de livrare continut online : trebuie sa fie mult mai expresiv: sa isi lucreze tonul, vocea si flexiunea, nu, nu esti suficient de bun nici dupa 15 ani de livrare; pur si simplu e ALTCEVA;
  • Trainerul de livrare de continut  stie sa taca : orice interventie mai lunga de 5 minute, pe ceas,  devine monolog fara public, oricat ar fi de fascinant subiectul : pune intrebari retorice, cere-le sa intervina pe chat; da-le sa deseneze un mind-map ca sa te poata urmari; ajuta-i sa se conecteze la continutul tau valoros;
  • Trainerul de facilitare poate sa se ajute de tacere pentru a invita la dialog in aceeasi masura in care foloseste asertivitata in a invita la participare, sa gandeasca paternuri prin care ne dam cuvantul, ne dam leapsa, sa vorbeasca toti, se anunte pe rand cine si cum ne asteptam sa vorbeasca. Asta se poate face si elegant, asadar nu, nu suntem intruzivi.
  • Trainerul trebuie sa fie mult mai bun, pentru ca credinta mea este ca datorita atentiei volatile din aceste zile, un trainer care nu tine “spatiu”, continutul si grupul, afecteaza experienta invatarii;
  • Trainerul stie sa fie mult mai sucint si sa modereze interventiile lungi ale participantilor “acaparatori”, chiar daca acesta sunt valoroase.
  • Trainerul trebuie sa fie tehnic pregatit. Da, avem nevoie de abilitati tehnice sau de o co-facilitare cu cineva care sa iti spuna ca “nu te auzi”, “ca te interupi” sau sa fie cu participantii cand pur si simplu dispari din cauza conexiunii. Am multe povesti de cafea pe aceasta tema. Si nu au trecut nici 2 luni!

4. Design-ul de curs: metodele si continutul

Continuarea articolului - Parta a doua o gasesti aici: 

https://humanistic.ro/ro/lectiile-din-covid-despre-trainingul-online-partea-2

Other articles

Iulia Buciuman Training
on 23.05.2020
Partea 2: Articolul de fata continua detalierea celor 6 ingrediente ce contribuie cu precadere la succesul unui program de training: Design, Spatiu - Platforme, Ecosistem. 
Iulia Buciuman training
on 23.05.2020
Dupa 2 luni de lucrat exclusiv online impartasim cateva din lectiile noastre despre procesul de invatare. O parte lectii, o alta introspectii. Dorim sa incurajam impartasirea de best practice-uri... Read more
cariere si humanistic
on 23.05.2020
Cum a fost la primul webcast FAST FORWARD, organizat miercuri, 6 mai, de HUMANISTIC alaturi de  Revistele HR Manager și CARIERE . Cum ne adaptăm la dinamica schimbării digitale și cât de profundă... Read more